perjantai 7. tammikuuta 2011

ilmestyskirja edgar caycen mukaan

Edgar Cayce antoi vastauksia Ilmestyskirjaa koskeviin kysymyksiin ”Iloisten rukousauttajien ryhmälle” kymmeninä eri lukemuksina 1930-luvulta alkaen. Tämän artikkelin lähteenä on käytetty Caycen lukemuksia ja Ilmestyskirjasta antamia tietoja J. V. Aukenin kirjasta Edgar Cayce on the Revelation. Caycen mukaan "apokalypsi" eli "ilmestys, joka poistaa peitteen" paljastaa Jeesuksen Kristuksen merkityksen koko ihmiskunnalle.
Ilmestyskirja sielun tiekarttana• Ilmestyskirjan pääroolissa on Jeesus Kristus, ”Karitsa”, Ihmisen poika. Hänen ensisanansa ovat: ”Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen…” (Ilm. 1:17) • Cayce kertoi, että todellinen symboliikan avain Johanneksen ilmestykseen on sisällämme eli ruumiimme temppelissä, jossa Luojamme on luvannut kohdata meidät. • Profetianomainen kirja kertoo meille henkisestä kasvusta, kasvun vaiheista sekä erilaisista voimista, jotka vastustavat kehitystämme kohti hengellistä uudestisyntymistä, Kristus-tietoisuutta ja Jumalaa. • Ilmestyskirjan symbolit edustavat ”itseä” sen eri muodoissa: fyysistä kehoa, sielullista kehoa ja henkistä kehoa. Tässäkin toimii kolmisidonnaisuus kuten Isä, Poika ja Pyhä Henki -yhteydessä. Matka kuljetaan alkaen Eedenistä toiseen ääripäähän, kohteena ”uusi taivas, uusi maa”. Kehityksessä Jeesus Kristus on ”ensimmäinen ja viimeinen” – A ja O eli alku ja loppu, kuten kreikan kielessä ensimmäinen kirjain on alfa ja viimeinen kirjain omega. • Kirja paljastaa myös, mitä vaikeuksia jokainen kohtaa kulkiessaan kehityksessään ylöspäin ja mitä kokee eri puhdistautumisvaiheiden aikana. • Cayce välitti sellaisen tiedon, että joka ainoan sielun, missäpäin tahansa maailmankaikkeutta onkin, on alettava joskus kuunnella Lähettäjänsä, Luojan, hiljaista ääntä ja kutsua palata Lähettäjänsä luo. Me ihmiset olemme sieluinemme ja reinkarnaatioittemme kautta tällä paluumatkalla. • Ilmestyskirja on sielun kartta maallisen vaelluksen ajaksi, kartta, jonka avulla fyysinen mielemme löytää tien kohti korkeampaa valtakuntaa sekä Jumalan kohtaamista. • Ilmestyskirjan ymmärtäminen edellyttää tiedon lisäksi sisäistä työskentelyä. Ilmestys osoitti Johanneksellekin ensisijaisesti hänen tiensä rukouksen ja meditaation kautta kohti korkeampaa tietoisuutta.
Energiakeskukset• Cayce kertoi, että sisällämme toimivilla seitsemällä umpirauhasella on ainutlaatuisen tärkeä merkitys ihmiskehossa. • Näiden rauhasten energiakeskuksia nimitetään chakroiksi. Caycen mukaan chakrat ovat ihmisen henkisiä energiakeskuksia sekä kanava sisäisen ja ulkoisen maailman välillä. • Chakrat ovat myös merkittävä osa Ilmestyskirjan tulkintaa, ja ne on mainittu yli 50 kertaa pyhänä seitsenlukuna. • Ilmestyskirjassa mainitut seitsemän seurakuntaa edustavat kukin yhtä henkistä kehitysvaihetta ja chakraa. • Kehitys kulkee seurakunnasta toiseen, chakra chakralta alhaalta ylös neljän alimman kautta ja yhä korkeammalle kolmeen ylimpään chakraan ja kohti Kristus-tietoisuutta. Tämä tarkoittaa uudestisyntymistä uuteen ymmärrykseen. • Läpi koko Ilmestyskirjan kulkevat kuvaukset hyvän ja pahan taistelusta sisällämme. Voitot ja häviöt seuraavat toisiaan. Tapahtuu edistymistä ja taantumista. • Tämän kamppailun voittaja pääsee takaisin Cubaan, seitsemännen chakran alueelle tilaan, johon meidät alun perin luotiinkin. • Seitsemän chakraa kytkeytyvät paitsi alkuseurakuntiin myös sinetteihin ja enkelien pasuunan puhalluksiin sekä moniin muihinkin Ilmestyskirjan symboleihin. • Ilmestyskirjan hengellä on erityistä asiaa kaikille seitsemälle Vähän-Aasian kristilliselle alkuseurakunnalle, chakralle. • Henki puhuttelee kutakin seurakuntaa ja kertoo sen sisäisen tilan, vahvuudet ja heikkoudet, antaa ohjeita ja kutsuu sitä voittamaan heikkoutensa.
Kehityksemme maalliset tasot • Neljän alinta chakraa muodostavat ruumiin maallisen osion. • Kehityksen ensimmäiseen tasoon ja juurichakraan (joka on yhteydessä sukupuolirauhasiin) liittyy ensimmäinen seurakunta Efeso. Sen hengellistä tilaa kuvaavat hyveenä ahkeruus ja kärsivällisyys ja heikkoutena ensirakkauden hylkääminen. • Ensimmäistä tasoa edustavat myös ensimmäisen sinetin avaaminen ja ensimmäinen pasuunan puhallus. • Valkean hevosen ratsastaja seppeleineen ja jousineen edustaa hengen voittokulun alkua lihallisessa ihmisessä. • Ensimmäisen pasuunan puhalluksen jälkeen maata, puita ja ruoho paloi symbolina maallisten vaikutusten poistamiselle. • Seuraavaa tasoa ja napachakraa (joka sijaitsee Leydigin soluissa) edustaa toinen seurakunta, Smyrna, jonka tilaa kuvaa ahdistuksesta ja köyhyydestä kärsiminen. • Toiseen energiakeskukseen liittyvät myös toisen sinetin avaaminen ja pasuunan puhallus. Tulipunaisen hevosen ratsastajalla on suuri miekka ja valta poistaa rauha maan päältä sekä saattaa ihmiset orjuuttamaan toisiaan. Ihmiset eivät voi jäädä maalliselle tasolle, vaan meidät on pakotettava etsimään henkeä. • Pernachakran kolmatta energiakeskusta (joka liittyy lisämunuaisiin) edustaa Pergamon seurakunta, johon liittyvät uskollisuus ja heikkoutena pahan opeista kiinni pitäminen ja viettelysten asettaminen. • Kolmanteen tasoon liittyvät kolmannen sinetin avaaminen ja pasuunan kolmas puhallus. Mustan hevosen ratsastaja voi vaa’allaan mitata maalliset osat ja antaa enemmän tilaa hengelliselle itselle. Kokemuksiemme kautta ne tiukentavat meidät syvempään tiedon olemukseen ja aikojen viisauteen. Pasuunan toisen ja kolmannen puhalluksen vaikutukset merkitsevät maallisten ja ruumiillisten vaikutusten vähentymistä hengellisten tieltä. • Sydänchakraa (joka sijaitsee kateenkorvassa) edustava neljäs seurakunta on Tyatira. • Sen hyveitä ovat muun muassa usko ja palvelukset ja heikkoutena väärien opetusten salliminen. Neljännen sinetin avaamisen jälkeen hallavalla hevosella saapuu ratsastaja, jonka nimi on kuolema. Se saa oikeuden tappaa neljäsosan maasta sekä levittää nälänhätää, mikä symboloi sitä, että tehdään tilaa hengellisille vaikutteille. • Neljännen pasuunanpuhalluksen jälkeen osa taivaankappaleista pimenee, eli valo väistyy Kristuksen valon tieltä.
Taivaalliset tasot• Viidennen chakran eli kurkkuchakran (joka sijaitsee kilpirauhasessa) myötä noustaan kolmen ylimmän chakran muodostamaan taivaalliseen osioon. • Viides Sardeen seurakunta on osin tahriintumaton mutta epätäydellinen. • Viidennen sinetin avaamisen jälkeen marttyyreita pyydettiin pysymään levollisina, sillä kehitysprosessi päättyisi pian. • Viidennen pasuunan puhalluksen jälkeen avattu syvyyden kaivo edustaa asioita, jotka ovat kaukana Jumalasta, ja se on valaistava ja puhdistettava pimeydestään. • Kuudennella, Filadelfian seurakunnalla ei ole heikkouksia, ja sitä edustavat sanat avoin ovi. • Se liittyy kruunuchakraan, joka on sielun toinen asuinpaikka kehossa (ja joka on yhteydessä käpylisäkkeeseen). • Kuudennen pasuunan puhaltamisen jälkeen neljä enkeliä on valmiina tappamaan kolmasosan ihmisistä eli puhdistamaan kolmasosan alempien chakrojen vaikuttavista voimista. Kuudennen sinetin avaamisen jälkeen maalliset halut varisevat ja voimistuvat hengelliset väristykset avaavat lihallisen ruumiin kuin suuri maanjäristys. • Johannes saa käskyn syödä kirjakäärön, joka edustaa tietoa: ”Se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja.” (Ilm. 10:9) Hengellisen totuuden tietäminen on makeaa, mutta sen toteuttaminen on karvasta. • Seitsemättä tasoa edustaa kolmannen silmän chakra (joka liittyy aivolisäkkeeseen). • Ilmestyskirjan seitsemäs seurakunta on Laodikean seurakunta, jota kuvataan sanoilla ei kylmä eikä palava ja jota neuvotaan monin tavoin. ”Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan” (Ilm. 3:19). • Tähän korkeimpaan tasoon ja päämäärään kaikki kehityksemme tähtää. Seitsemäs sinetti avataan, ja tulee rauha, äänettömyys: ”Herätkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä”, sanotaan psalmissa. (Ps. 46:10) • Seitsemän enkeliä eli kehon seitsemän henkisen keskuksen enkelit seisovat Jumalan edessä. • ”Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasuunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: ’Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti.’ Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa.” (Ilm. 11:15 ja 16) Caycen mukaan 24 vanhinta edustavat kahtatoista aivohermoparia. Ne kumartavat siirtääkseen huomiomme maallisista asioista taivaalliseen osioon. Karitsa ja vaimo edustavat uutta tietoisuuttamme levollisuudessa ja rauhassa. Sekä puolen hetken äänettömyys että lasinen meri edustavat rauhan välttämättömyyttä. • Tähän Kristus- ja Jumala-tietoisuuteen eivät enää yllä mitkään alempien chakrojen voimat. Ne voimat on tässä vaiheessa voitettu. Uusi Jerusalem laskeutuu maan päälle, eli taivaallinen olotila on tuolloin keskellämme ”...ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva…” (Ilm. 21:4)
Muita symboleja• Tulisoihdut edustavat avustavia voimia, jotka poistavat esteitä hengellisen heräämisen tieltä. Näiden sisäisten viestinviejien ja apurien avulla voimme eri aikoina voittaa hyvän ja pahan taistelun. • Myös enkelit ovat sisäisiä apuvoimia, ja tästä löytyy merkintöjä muultakin Raamatusta, esimerkiksi: ”Sillä Hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.” (Ps. 9:11) • Elämän vesi on samaa elävää vettä, mistä Jeesus puhui naiselle lähteellä: ”Vaimo, usko minua!: Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa. -- Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo…” (Joh. 4:21, 23) • Ilmestyskirjassa mainittu manna tarkoittaa samaa kuin mistä Jeesus puhui sanoessaan, että voi tarjota sellaista ruokaa, josta opetuslapset eivät tiedä. (Joh 4:32) ”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.’” (Mat. 4:4) • Esimerkiksi toinen kuolema tarkoittaa, että jollemme käytä uutta tietoisuutta oikealla tavalla hyväksemme tai jos hylkäämme sen, sillä ei ole sijaa Jumalan tietoisuudessa. • Kaksi todistajaa, kaksi oliivipuuta ja kaksi lampunjalkaa Herran edessä edustavat mielen kahta osaa, fyysistä tunnepuolta sekä henkistä tunnepuolta. Tämä pari kulkee aluksi voittoisasti, mutta häviää taistelun pahuuden voimia vastaan. Jumalan henki virvoittaa lopulta nämä kaksi todistajaa uuteen ja lopulliseen voittoon. • Kreikan kielen kirjaimilla on myös lukuarvot, ja Raamatussa ei tarkoiteta lukua 666 (tai vaihtoehtoisesti 616) vaan kirjainyhdistelmiä. Cayce kertoi pedon luvun vain tarkoittavan niitä lukuisia ihmisen tekemiä sitoumuksia pahuuden, mammonanpalvonnan ja tuhoon johtavan arvomaailman kanssa. Otsan merkki johtuu ajatustemme vääristä töistä ja käteen tehtävä merkki kättemme pahoista töistä, toimista ilman Jumalan ohjausta. Kysymyksessä ei siis ole mikään kakka. • Luku 144 000 on kehomme kahdentoista fysiologisen reitin henkistyneet solut uuteen korkeampaan tarkoitukseen. • Babylonin kaupunki merkitsee ihmistä, ’itseä’. Neljä olentoa edustavat maallisten voimiemme neljää halujen lajia, jotka meidän on voitettava. Ne edustavat neljää tuhoavaa voimaa ja suurimpia lihallisia halujamme. Ilmestyskirjan mukaan tulemme jokainen tietoisiksi näistä halujemme tuhovoimista sisällämme. • Uutta tietoisuuttamme edustaa vauva, jota suojellaan seitsenpäiseltä lohikäärmeeltä. Synnyttävä nainen, jokaisessa meissä oleva uusi tietoisuus, kuvaa voittoa alemmista petovoimistamme. Tässä meitä auttaa Herran enkeli, joka kukistaa maalliset vaikutuksemme. Sisäinen minä oppii ulkoisten kärsimysten kautta, että se elää ikuisesti saavutetun viisauden avulla.
Isä meidän rukous ja chakrat• Caycen mukaan voimme pyytää Kristuksen suojausta ja avata chakrojamme Isä meidän -rukouksen avainsanoilla (suluissa avainsanaa vastaavan chakran numero): • Isä meidän, joka olet taivaissa(7). Pyhitetty olkoon sinun nimesi(6). Tulkoon sinun valtakuntasi(5). Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa(5). Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme(1). Ja anna meille meidän [karmallinen] syntimme(3) anteeksi, kuten mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen(2) vaan päästä meidät pahasta(4). Sillä sinun on valtakunta(5) ja voima(6) ja kunnia(7) iankaikkisesti. Aamen.
Miten kehittyä?• Pahimpia ihmisen kehityksen esteitä ovat itsekäs ego, pahuus, pilkanteko, anteeksiantamattomuus, itseihailu, itsekorostus, itseriittoisuus, rahan tai omistamisen himo, välinpitämättömyys ja väärä ajattelu siitä, että olemme ”jumalia” luojina. • Meillä on yksi Isä, jonka lapsia me kaikki olemme, joten ihmisen palvonta tai jonkun henkilön ”pyhänä” pitäminen on tarpeetonta. • Hyödyllisinä ja rakentavina voimina omalle kehityksellemme ovat Raamatun ja Caycen mukaan Jumalan kunnioitus ja rakkaus. • Voimme olla ”kanssaluojia” auttamalla ja rakastamalla lähimmäisiämme – ajatuksin, sanoin sekä teoin. Voimme toimia kanavana ja heijastaa Luojamme valoa ympäristöön, jolloin emme siis ole valon lähde, vaan peili. • Voimme vähentää itsekkyyttämme ja harjoittaa armollisuutta, anteeksiantoa ja kärsivällisyyttä. On hyvä muistaa, että meiltä ei odoteta urotekoja, valtaa, rahaa, omaisuutta, oppeja tai muita vihkimyksiä.

(lähde: http://www.hear.fi/pedia/Edgar_Caycen_Ilmestyskirjaselvitys)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos <3